Assalamualaikum...

Monday, 18 June 2012

Revision

1.      Bincangkan langkah-langkah bagaimana untuk menghasilkan satu sistem inventori atas talian mengenai penyimpanan rekod peminjaman alatan komputer ditempat anda bekerja menggunakan ASP menerusi Dreamweaver.
Pastikan perbincangan anda mengandungi elemen ASP seperti Recordset, Insert Record dan sebagainya. Ambilkira juga isu keselamatan dalam menghasilkan aplikasi tersebut.

Langkah 1 : Daftarkan fail pangkalan data di dalam Ms Access
1. Bina pangkalan data baru, Blank Database
2. Masukkan field ID, names, username, pswd, mesej  dan nama alat.
3.  Untuk field pswd, data type diubah kepada password, mesej diubah kepada memo.
4. Save fail sebagai Table1 dan disimpan di dalam C:/inetpub/wwwroot/data
5. Nama pangkalan data ialah data.mdb dan disimpan di dalam Ms Access.
6. Tutup fail pangkalan data dan Ms Access.

Langkah 2 : Bina site
1. Bina satu site bernama inventori.
2. HTTP address is http://localhost/inventori/
3. Pilih Yess, I want to use a server technology dan server technology yang digunakan ialah ASP VBScript.
4. Fail disimpan di C: \inetpub\wwwroot\inventori

Langkah 3 : Bina Connection
1. Dalam dreamweaver, buka fail ASP dan pilih Windows>Database.
2. Klik pada tanda '+' dan pilih Custom Connection String.
3. Masukkan Connection Name itu sebagai dmx. Masukkan Connection String dan pilih using driver on testing server.
4. Test connection, berjaya dan klik Ok.

Langkah 4 : Bina Form
1. Bina page baru File>New>Blank Page>ASP VBScript>Create
2. Masukkan form, binakan kotak menggunakan Table.
3. Masukkan text dan text field di dalam kotak-kotak table untuk name, username, password, mesej dan nama alat.
4. Masukkan satu button dan namakan sebagai simpan.
5. untuk setiap text box, ia dinamakan sebagai apa yg dinamakan di dalam pangkalan data.
6. Untuk text field password, jenis paparan ditukar sebagai password.
7. Form disimpan sebagai daftar.asp

Langkah 5 : Masukkan data di dalam pangkalan data menggunakan Insert Record
1.Pada fail daftar.asp.
2. Aktifkan server behavior tab dan klik "+" dan pilih insert record.
3. Pilih dmx connection, kemudian klik Ok.
4. Fail disimpan

Langkah 6 : Membina dan menyemak  nama ahli dan kata laluan
1.      Binakan satu fail login yang mengandungi nama ahli dan kata laluan.
2.      Pada server behaviors, pilih User Authentication> Log In User.
3.      Tetapkan spesifikasi antaranya dapatkan nama pengguna dan kata laluan. Maklumat kata laluan diperoleh dari table kata laluan.
4.      Setkan juga ke mana pengguna akan pergi jika username dan passwordnya betul dan sebaliknya.
5.      Tetapkan juga Restrict Access Based on username and password jika pengguna bukan admin.

No comments:

Post a Comment